פניית פרסה עלולה להיות קטלנית

כלי רכב המבצע פניית פרסה משול לקיר. פגיעה בכלי רכב החוסם את רוחב הנתיב, גם במהירות נמוכה, עלולה להסתיים בפציעה קשה ואף במות!

סיטואציה: נהג מכונית מתקרב לצומת ורוצה לפנות לשמאל או לבצע פרסה. לכאורה, פעולה פשוטה כשבכל יום יש אלפי נהגים המבצעים את הפעולה הזאת. הנהג מוודא שהדרך פנויה וממשיך לדרכו. ברוב הפעמים זה נגמר בשלום, בפעמים הבודדות זה עלול להסתיים בתאונת דרכים.

פניות/פניות פרסה = סכנת מוות.

בגלל המבנה הצר של האופנוע/קטנוע קשה לנהגים להעריך את מהירות הדו-גלגלי הבא מולם או זה המגיע מאחור. כלי רכב המבצע פניה תוך שהוא חוצה נתיב נסיעה או מבצע פניית פרסה, משול לקיר בטון (!) שהפגיעה בו עלולה להסתיים בפציעה קשה ואף במוות. זה נכון גם לכלי רכב דו-גלגלי המבצע פרסה ונפגע על ידי מכונית חולפת.

לצערנו פעמים רבות הנהגים פשוט אינם מבחינים בנו. זה יכול לנבוע מכמה סיבות: בגלל שאנו נמצאים ב"שטח מת" שנגרם כתוצאה מכיוון מראות לקוי, אחת מקורות המכונית מסתירה את הדו-גלגלי, או כתוצאה מחוסר תשומת לב של הנהג/ת. לכן בכל התקרבות לכלי רכב אחר, יש להתנהג כאילו אנו "שקופים" וכמי שהם בוודאות יכנסו לנתיב שלנו. בקיצור לקחת אחריות ולא לצפות שהנהג האחר ייתן לנו זכות קדימה, שכן במקרה של תאונה אנו אלה שנפגע ונשלם את המחיר בפציעה או מוות.

יצירת חשד

נהג מכונית שטעה בדרך או רוצה לפנות לאחור, בדרך כלל נוטה לבצע פניית פרסה – במקום שמותר וגם במקום שאסור. זה יכול לקרות בצומת (עם רמזור וגם בלי), וזה גם יכול לקרות בכבישים חד נתיביים. במקרה של צומת, יש להתייחס (לא רק לכלי הרכב שחוצים את הצומת) גם לכלי רכב המגיעים מולך, ליצור חשד שמא אחד מהם יבצע פרסה ויכנס לנתיב הנסיעה שלך. בנסיעה בכביש חד נתיבי או בעיר כל כלי רכב העומד בשוליים (או במפרץ חניה) – גם מימין וגם משמאל – צריך לעורר חשד כמי שיתפרץ לנתיב הנסיעה שלך ללא אזהרה מוקדמת.

כשאתה מבחין בכלי רכב שעלול לבצע פרסה, רצוי לבצע כמה פעולות פשוטות. למשל, לעבור לראיה מרחבית. זאת אומרת למקד את המבט הרחק קדימה ולנתיב מילוט אפשרי, ולא להינעל על כלי הרכב ממנו אנו חוששים. האינסטינקט של כולנו הוא להינעל עם המבט על מה שמפחיד אותנו. לאן שאנו מביטים גם לשם האופנוע ייסע. בנוסף, לבצע פעולה כל שהיא בכדי להקטין את הסיכוי שלך להיות מעורב בתאונה, כגון הורדת מהירות והכנה לקראת בלימה או שינוי נתיב. רק לאחר מעבר הסכנה ניתן לחזור ולרכוב בקצב הרגיל.

לסיכום נחזור על נושא האחריות האישית שלנו על חיינו. גם אם הנהג האחר אשם בתאונה, האחריות מוטלת עלינו למנוע את המעורבות שלנו בתאונה. שכן, בדרך כלל אנו האופנוענים שמשלמים את המחיר על הטעויות של נהגים האחרים המשתמשים בדרך.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=1rchioBm5fk