משה פרחי
רוכבים רבים לא יודעים אך הנסיעה על השוליים אינה חוקית. עם זאת, באגף התנועה במשטרה, החליטו לא לאכוף את האיסור. שכן מחקרים מראים שבמקרה של עומס תנועה כבד, עדיף לרכב על השול הימני (השול השמאלי אינו שול למעשה, ונסיעה בו נחשבת לחציית קו לבן!) מאשר להתפתל בין המכוניות. אולם המשטרה נמנעת מלעצור רוכב על השול הימני כל זמן הכביש פקוק באמת, ורק אם רוכב האופנוע/קטנוע רוכב לאט ובשיקול דעת.
משיקולי בטיחות רובנו רוכבים על השול, אולם רק במקרה של עומסי תנועה כבדים. לצערי, רבים טועים ומזלזלים בסכנות האיומות והנוראות האורבות תוך כדי רכיבה על השוליים – רוכבים במהירות גבוהה מדי מכדי שיוכלו להגיב במקרה חרום. אחת לכמה זמן ולאור ריבוי התאונות על השול בהם מעורבים רוכבי דו-גלגלי, במשטרה שוקלים לאסור רכיבה על השוליים בכל מצב. דבר נוסף, לאחרונה נתקלתי בתופעה שהיא נפוצה מדי לצערי – גם כשאין עומס תנועה רוכבי דו-גלגלי ממשיכים לרכוב בשול – כפי שאתם יכולים לראות בתמונה. רוכבת הקטנוע רכבה בשול הימני, במהירות העולה על מהירות של 100 קמ"ש, ללא כל הצדקה ותוך סיכון שלה ושל הסביבה. על כן החלטתי לרענן את הנושא ולעלות כמה טיפים לרכיבה על השוליים בפקק של עשה ועל תעשה.
סעו לאט! מהירות היא האויב הכי גדול.
כמה עובדות מעניינות על מהירות ופיזיקה. במהירות של 100 קמ"ש כלי רכב עובר כ-30 מטר בשנייה! במהירות של 50 קמ"ש כ-15 מטר בשנייה. מהירות הנסיעה על השול אסור שתעלה על 50 קמ"ש! וזה בתנאי שהתנועה אינה מזדחלת בקצב איטי מאוד. אם אתם מוצאים את עצמכם רוכבים בקצב מהיר יותר, השתלבו בתנועה.
ככל שמהירות התנועה נמוכה יותר כך יש לרכוב לאט יותר. רוכבים רבים מפרשים בטעות את השול כמסלול נסיעה פרטי וסגור עבור הדו-גלגלי, נוסעים מהר ובכך מתעלמים מהסכנות האדירות שיש על השול. הגדולה שבהן – אפס מרווח ביטחון מהגדר/קיר ומרחק זעום מהמכוניות שעל הכביש, כלומר במקרה שמכונית סוטה בפתאומיות לשוליים והדו-גלגלי מהיר מדי כדי להגיב ולבלום, אין לאן לברוח והתאונה כמעט ודאית. אסון.
סבלנות, חברים! זה לא רק פתגם.
לא להילחץ מדו-גלגלי אחר המתיישב מאחוריך. יש לחכות עד היציאה מהשול ואין להתפתות לפנות לרוכב האחר מקום תוך כדי רכיבה על השול, שהרי מרווח הנסיעה ממילא מצומצם ואם שניים צריכים לעבור במקביל, ואפילו לזמן קצר, אפשרות הפגיעה עולה משמעותית. בכל מקרה, האחריות המלאה נופלת על הדו-גלגלי העוקף מאחור. אולם כרגיל נזכיר – במקרה תאונה אין זה משנה מי "אשם" שכן אנו פגיעים ואלה שנפצע.
ערנות ודריכות – על השוליים יותר מתמיד!
העובדה שאתה רוכב על השול ולא על כביש רגיל, ואף רוכב לאט מאשר בכביש, אסור שתפגע בערנות ובהרגלים הבסיסיים הנהוגים בכביש, בראשם מבט רחוק קדימה (צפי ותכנון), חיפוש איומים, שמירה על דריכות וערנות מרביות, שתי אצבעות על מנוף הבלם הקדמי ורגל ימין (או יד שמאל בקטנועים) מעל הבלם האחורי. אדרבא, מאחר וכאמור השול צר ואין לאן לברוח, מומלץ לרכב על השול ביתר-ערנות מאשר בכביש הפתוח. זה לא הזמן לבצע שיחת טלפון למאהבת.
חפש איומים בשול!
שימו לב למכוניות תקועות העומדות בשול, שהרי מבחינת הנהגים והחוק, בדיוק לכך נועד השול. גם דו-גלגלי תקועים מהווים סכנה. כשאתם עוקפים רכב על השול, מומלץ לעבור לנתיב הנסיעה ולשמור מרחק גדול מספיק.
אל תחסמו את השול!
נוצר פקק תנועה ואתם רוצים לעבור לשול? כניסה ויציאה מהשול חייבות להתבצע בזווית קהה ובכל מקרה לא בניצב לכיוון התנועה. שדה הראיה בכניסה וביציאה מהשול כשהכביש פקוק מוגבל מאוד. דו-גלגלי אחרים נעים עליו ולפעמים במהירות גבוהה, ולכן חסימת נתיב הנסיעה מסוכנת במיוחד.
שפרו את הנראות ובולטות שלכם
בכלל ברכיבה מומלץ להקפיד על נראות טובה יותר – לבוש בולט, רכיבה עם אור דרך דולק, בוודאי כשמדובר על רכיבה בשול. קבלו המלצה – רוכבים מדי יום בשול? הקפידו ללבוש מראש אפוד זוהר. זה מציל חיים.
הכי טוב בכביש הפתוח!
במידה והתנועה בכביש נעה במהירות של 50-60 קמ"ש, מומלץ לחזור לנתיב בכביש ולא להמשיך לרכוב בשול.
השול מלוכלך ברובו
מאחר ואין כלי רכב הנוסעים על השול באופן קבוע מצטבר עליו ללכלוך רב כגון: חול, אבנים, מסמרים זכוכיות וכו'. הסיכוי לחטוף פנצ'ר מאוד גדול, כולל בממדים העלולים לסכן את האופנוע (אפילו עליה על פגר חתול עלולה להפיל אופנוע או קטנוע). לכן השתדלו להימנע מלרכוב על השול, אלא כשאין ברירה והתנועה עמוסה וכבדה.
שול ימני או שמאלי?
מותר לרכב רק בשול הימני מעבר לפס כתום בלבד, שול שמאלי = חציית קו לבן! הדבר נכון גם לכל אותם איי תנועה הצבועים בלבן, שהם תמרור אחר, והנסיעה עליהם אסורה, אף היא.